Är den digitala världen den enda verkliga världen?

2017-06-07

Företag och organisationer börjar inse att digitaliseringen spelar roll. Tur är väl det, för utvecklingen går snabbare än någonsin. En ny generation är på väg in på arbetsmarknaden och i deras perspektiv finns det bara en värld - den digitala. Men hur anpassar vi oss till det?

Nu har vi hört det så många gånger – ordet digitalisering. Känner du igen det? Det används idag på precis samma sätt som ordet miljö nöttes ut under 00-talet. Och vad hände med miljöfrågan? Jo, den fick en lika naturlig plats i våra bolagsledningar som HR eller ekonomi. För dryga tio år sen ville ingen kännas vid frågan. Kunderna fortsatte trots det att kräva ett engagemang och från företagens sida började man inse att man faktiskt riskerade att förlora kunder om man inte valde att tillgodose deras behov!

En ny generation med helt nya krav

Och jag tror att det är därför digitaliseringen väcker så mycket uppmärksamhet just nu. Företagen börjar förstå att det här spelar roll, och tur är väl det. Utvecklingen sker i rasande fart. Vi har en ny generation som är på väg in på arbetsmarknaden, både som anställda men också som kunder. I deras perspektiv är den digitala världen den enda verkliga världen. De saknar geografiska gränser och anser att världen är marknaden och att hela klotet bor i deras ficka. Hur tacklar vi det om vi bara förstår en liten del av vad som går att göra med det?

Beteende och gamla invanda rutiner

Jag tror att det bara är att hänga med, men det handlar också om att våga lämna gammalt tänk bakom sig. En kund frågade häromdagen om det fysiska mötet kommer att vara avgörande även i framtiden. Spontant ville jag skrika ja, för det känns så tråkigt att det skulle vara på något annat sätt. Men sen tänker jag att det bara handlar om beteendemönster och gamla invanda rutiner.

Riv dina föreställningar

För det är nog så, att för oss som fyllt trettio är inte nätet sådär självklart som vi önskar, vi har inte riktigt koll på alla möjligheter. Vi försöker kombinera den fysiska världen med den digitala i den mån vi kan. Men jag tror inte det är där de nya affärsmodellerna föds. Om vi istället vågar kliva in i och omfamna det stora kaos som digitalisering är, är jag övertygad om att det kommer att komma nya möjligheter. Riv dina föreställningar om vad som är rätt eller fel, möjligt eller omöjligt.

Våga fråga de unga

Föreställ dig att precis allt är möjligt. Vilka delar av kaoset du ska använda kanske du bör fråga den yngre generationen om. De som redan lever i den digitala världen. Tillsammans med deras gränslöshet och vår erfarenhet kan vi skapa verktyg för att tämja det hela. De bolag som vågar göra just den resan, som vågar tänka helt nytt, som tar frågan på allvar och låter det kosta både tid och pengar att digitalisera, kommer att vinna kampen om kunderna. För inom en mycket snar framtid kommer det kosta betydligt mer att försöka hinna ikapp de som vågade tämja odjuret.

Vad är nästa steg?

I min värld finns det två alternativ:

    1. Antingen fokuserar du på att hitta uppslag för nya affärsmodeller. Och det behövs troligtvis flera, för vissa av dem kommer dö kvickare än du hade hoppats på. Men ungefär var sjätte försök kommer att ha bäring och täcka kostnaderna för de fem du misslyckades med. Med dig har du då ett projekt som är testkört och som fungerar både praktiskt och kommersiellt. Då är det bara gasa det projektet och sen börja om med nya idéer och göra samma resa.
    2. Alternativ två är säkrare men ger dig inte lika stora chanser. Titta på vad andra har lyckats med och låt dig inspireras av deras koncept. Väljer ni den vägen kan det vara taktiskt att titta på andra marknader än din egen. Då kan du iallafall vara först på hemmaplan.

Våra kunders förväntningar

I båda fallen krävs det en enig ledning som stödjer arbetet med att prova nya affärsmodeller och som har bestämt hur detta ska kommuniceras till kunderna. För, glöm inte att vi gör det här för att våra kunder förväntar sig fantastiska digitala kundupplevelser så att de ska fortsätta vilja vara våra kunder.

En lyckad digitaliseringsresa

Lycka till i digitaliseringsdjungeln och tveka inte att höra av dig om du vill veta mer om hur du ska gå vidare. Vi har kompetensen du behöver för en lyckad digitaliseringsresa.

Skrivet av

Cecilia Sandqvist

Försäljningschef & Gaia Places

Till toppen

Relaterat

Vi är Gaia

Effekt by Gaia och Gaia enas under ett gemensamt varumärke - tillsammans är vi unika.

Vi har inte tänkt att erövra hela världen - bara den digitala.
Läs mer!