Att leda digital transformation

2017-11-23

I en intervjuserie med några av Sveriges främsta företagsledare framgår tydligt vilka satsningar företagen gör, inte bara för att driva, men även för att leda digital transformation. Och egentligen är det inget nytt under solen, förutom att nu, när affären har blivit digital, så är det kundupplevelsen som är den absolut viktigaste konkurrensfaktorn.

En ny värld

Världen förändras snabbare än någonsin och lilla Sverige råkar stå i centrum för denna förändring. Vi anses vara ett av de mest fruktsamma teknologi-sätena i världen. Tillsammans är vi en del av den fjärde industrirevolutionen som möjliggörs av molnet – och som egentligen påverkar allt omkring oss.

Going digital first

Till exempel kan vi se att kunderna engagerar och beter sig på helt nya sätt; att det uppstår nya affärsmodeller och att innovation sker enklare än någonsin. Samtidigt utvärderas den traditionella organisationen, eftersom företagen faktiskt måste anpassa sig till den digitala världen och deras medarbetare till helt nya arbetssätt.

Digital transformation – men hur?

För att navigera i en tid av digital transformation, måste vi förstå förutsättningarna och nyckelfaktorerna som gör det möjligt för oss att agera på digitaliseringen av vårt samhälle och våra företag. Vi har tidigare resonerat kring vad digital transformation innebär. Men för att aktivt kunna driva digital transformation, t ex i form av nya affärsmodeller och strategier, måste vi även veta hur.

Fyra avgörande fokusområden

Microsoft har genomfört 20 djupintervjuer med ledarna hos några av Sveriges största företag på tema digitalt ledarskap och digital transformation. I intervjuerna utkristalliseras fyra tydliga fokusområden, som de här ledarna pekar ut som avgörande för HUR en digital transformation ska gå till. I deras ögon handlar det om att omvärdera följande:

  1. relationen till kunderna
  2. produkt- och tjänsteinnovation
  3. verksamhetsoptimering
  4. medarbetarengagemang

Läs gärna mer om vårt erbjudande kring digital strategi >>

Kundupplevelsen som konkurrensfaktor

I fyra kommande blogginlägg kommer vi att avhandla dessa fokusområden. Nästa gång kommer det att handla om hur företagsledarna har gjort för att omvärdera och stärka sina kundrelationer. I en digitaliserad värld är hela affären uppbyggd kring kundernas upplevelse av leverantören. Det innebär att om kunderna möts av effektiva, användbara och relevanta tjänster och digitala plattformer, kommer kunderna också att visa sin lojalitet.

Skrivet av

Charlotte Hulterstam

Marknadschef

Med den nya digitala utvecklingen är det lättare än någonsin att jämföra olika företag och deras produkter. Samtidigt förväntar sig dagens moderna människa en skräddarsydd digital upplevelse, där de själva står i centrum och har full kontroll. I takt med digitaliseringen har mitt fokus därför förflyttats till Inbound Marketing. Jag jobbar också med Employer Branding, planering och strategi, våra digitala erbjudanden och Gaias varumärke. Välkommen att kontakta mig!

Med den nya digitala utvecklingen är det lättare än någonsin att jämföra olika företag och deras produkter. Samtidigt förväntar sig dagens moderna människa en skräddarsydd digital upplevelse, där de själva står i centrum och har full kontroll. I takt med digitaliseringen har mitt fokus därför förflyttats till Inbound Marketing. Jag jobbar också med Employer Branding, planering och strategi, våra digitala erbjudanden och Gaias varumärke. Välkommen att kontakta mig!

Till toppen

Relaterat