rejmes digitala närvaro

Koncernen Tage Rejmes Bil AB är auktoriserad återförsäljare av Volvo personbilar, lastvagnar och bussar samt personbilar och lätta transportbilar för för Renault, Ford, Mazda och Dacia. Rejmes finns representerade med 25 anläggningar för försäljning och service på 15 orter i Östergötland, Närke, Västmanland, Södermanland och Småland.

Vi fick i uppdrag att skapa en plattform för digital kommunikation från grunden och skapade en sajt vars mål är att vara Sveriges bästa bilhandlarsajt.  

 

PROJEKTDETALJER

Kund: Rejmes 

Område: webb, kampanj, digital kommunikation, UX, grafisk design 

utmaning

Rejmes har som mål att driva Sveriges bästa bilhandlarsajt och Gaia fick i uppdrag att skapa Rejmes nya plattform för digital kommunikation från grunden. Grundstommen i projektet är sajten rejmes.se som är intuitiv, enkel och ska underlätta kundernas beslut och köp. Rejmes önskade att sajten ska vara rapp och inbjudande. Den ska även fungera som stöd för Rejmes-medarbetaren, hen ska kunna använda den som ett stöd i sitt goda bemötande gentemot kunden.

En stor del av vår affär kommer snart att genomföras i digitala kanaler. Bra tjänster online och e-handel är därför avgörande framgångsfaktorer för oss. Att erbjuda kunden servicebokning av sin bil dygnet runt är en självklarhet sedan länge. Blir det lika självklart att köpa lagerbilar i vår digitala bilhall? Vi tror det.

-  Andreas Johansson, projektledare för Rejmes digitala närvaro

 

Lösning

För att hjälpa Rejmes att bli Sveriges bästa bilhandlarsajt har vi skapat en sajt som ska fungera som grund för att i framtiden kunna skapa en digital bilhall och serviceverkstad, som stödjer, kompletterar och förenklar livet för bilägaren.

Rejmes har kunder som representerar tvärsnittet av samhället, därför har enkelhet varit nyckeln för Gaia i valet av struktur och funktion. Rejmes.se är skapad för att vara intuitiv, användarna ska känna sig tillfreds då de nyttjar sajten. Den är också utvecklad med tanke på att det ska vara enkelt för användaren att fatta sina beslut direkt, vi har skapat flera funktioner som förenklar livet för den som ska köpa en bil eller för bilägaren. Sajten noterar till exempel geografisk plats och kopplar direkt ihop användaren med "Mitt Rejmes", det vill säga den närmast belägna Rejmes-handeln.

"Rejmes var tydliga med att poängtera att sajten skulle vara intuitiv och intressant. Man skulle enkelt kunna utföra sitt ärende och bli lockad till många återbesök. Därför har vi lagt mycket vikt vid att skapa en struktur som stödjer och intresserar över tid."

-Nina Sebring, projektledare på Gaia.

 

Resultat

Sedan starten 2012 har Gaia och sedemera Effekt fortsatt utveckla rejmes.se. Vi har kontinuerligt förbättrat struktur, design och rörligt material. Det har varit viktigt att förmedla känslan av närhet och omtanke för bilköparen och som ett mervärde har vi adderat säsongsbetonade kampanjer som drivit extra mycket trafik till sajten.

 

Hemsidan rejmes.se byggdes för att det ska vara enkelt att köpa, äga och serva sin bil. Sajten är utformad utifrån bilägarens behov och finns där som en god bilkompis. Den läser av bilägarens status och anpassar sin information därefter, varpå bilägaren får ett enklare billiv. Målet är att den ska bli Sveriges bästa bilhandlarsajt som lockar till sig många återbesök. 

Teknik

Rejmes valde att använda en molnlösning för sajten och därför är rejmes.se utvecklad enligt de premisserna. För Rejmes del innebär det att de enkelt kan skruva sina resurser efter hur mycket trafik det är till sajten och de betalar löpande baserat på kapacitetsförbrukning. Att sajten ligger i molnet gör att Rejmes kan köpa infrastrukturen som tjänst. Sajten är anpassad för mobila enheter, så att användaren alltid kan vända sig till sin bilkompis.