Content marketing – att hjälpa är det nya sälj

2017-08-15

Idag börjar köpresan på nätet och då gäller det att finnas där, när kunderna googlar sina frågor. Så, se till att bjuda på din kunskap, dina guider, checklistor, stöd, tips- och tricks. Allt som kan göra det enklare för kunden är så klart positivt!

På kundernas villkor

Det gäller att fånga kundernas intresse och få dem att vilja interagera med oss, på deras egna villkor. För nu går det inte längre att pusha ut budskap, utan vi måste förtjäna våra kunders intresse. Det gör vi genom att bjuda på innehåll som har faktiskt värde för kunderna, antingen genom att underlätta eller genom att underhålla.

Basen i marknadsföring

Content marketing är basen i marknadsföringen. Genom värdefullt innehåll som möter kundernas behov hittar kunderna till dig, de förstår ditt erbjudande och det är också ett sätt för dem att hålla kontakten med dig. Schysst marknadsföring på kundernas villkor, helt enkelt.

De viktigaste fördelarna!

  • Ökad trafik till din webb. Fler potentiella kunder hittar till din webb och får se vad du kan erbjuda. Relevant innehåll gör att du hamnar högre i sökmotorerna på fler sökfraser, vilket i sin tur innebär fler klick.
  • Starkare varumärke genom ett professionellt paketerat innehåll som visar på din kompetens och erfarenhet inom just ditt område. Du kan bli en auktoritet på nätet inom ditt område.
  • Ökad försäljning. Med rätt innehåll lockar du inte bara besökare till din hemsida, utan du lockar rätt besökare – de som du kan hjälpa. Och med relevant innehåll och tydliga Call to Actions, kommer också möjlighet till fler affärer.
  • Långsiktig kontakt & mer lojala kunder. Med löpande produktion av värdefullt innehåll är du ständigt relevant för dina kunder och de får fler anledningar att återkomma till dig och din webbsida. Genom att skapa en dialog med dina kunder kommer du även att få feedback som kan användas för att förbättra tjänster och produkter. Och på så sätt får du ännu mer nöjda kunder!

Jobba med content marketing

Läs mer om hur vi jobbar med content marketing

Skrivet av

Åsa Scherling

Affärsområdeschef Digitala Upplevelser

Åsa Scherling är chef för Digitala Upplevelser och Digital strateg. Med drygt 15 år i branschen och en förkärlek för digitalt har hon följt hur kommunikationsarbetet har förändrats genom den digitala utvecklingen från forum och bloggar, till sociala medier och nu den övergripande digitaliseringen.

Åsa Scherling är chef för Digitala Upplevelser och Digital strateg. Med drygt 15 år i branschen och en förkärlek för digitalt har hon följt hur kommunikationsarbetet har förändrats genom den digitala utvecklingen från forum och bloggar, till sociala medier och nu den övergripande digitaliseringen.

Till toppen

Relaterat