Varför och hur jobbar jag med Content Marketing? Del 2

2017-09-21

Content Marketing är ett effektivt och charmigt sätt att marknadsföra sig. Här förklarar vi hur du gör i praktiken. Det handlar om god planering, en djup insikt och förståelse för din målgrupp och ett starkt driv att bjuda på kunskap i olika slags former. Att hjälpa är den nya sortens sälj!

Det här är andra delen i en liten miniserie av blogginlägg som handlar om Content Marketing. Har du inte redan läst del 1 så föreslår jag att du börjar där. Där får du koll på grunderna inom Content Marketing och hur du  förbereder dig på att komma igång. I det här inlägget förklarar vi hur du gör i praktiken.

TA FRAM EN CONTENTKALENDER

Börja med att skapa en kalender där du planerar in både produktion och release av ditt innehåll och i vilka kanaler det ska spridas. Inkludera gärna vem som ansvarar för innehållet, vem som ska producera och publicera det och vilken målgrupp som ni ser som mottagare. Kolla också om du kan matcha releaserna av ditt innehåll med t ex en pågående branschmässa, utställningar, seminarier eller kalenderhändelser. En god planering ger dig även möjlighet att kunna fatta snabba beslut när något händer som är aktuellt att hänga på.

När det gäller Content Marketing är det generellt sett bättre att hålla en lugn men jämn nivå än att värka ut en massa information i början och sedan inte orka fullfölja takten. Själva grundtanken är ju att du ska dela med dig av din kunskap och att du med den ska kunna hjälpa dina kunder med deras utmaningar och problem.

På Gaia har vi förfinat vår kalender allt eftersom. Det skapar en mycket bättre bild av tidsåtgången men framför allt ansvarsfördelningen. Det är är lätt att sätta en alltför hög ambitionsnivå och köra för hårt. Då kan en kalender verkligen hjälpa en att få översikt och smeta ut innehållet över längre tid. Kalendern bidrar även till att man kan engagera andra i innehållsproduktionen.

SKAPA GUIDER OCH BLOGGINLÄGG

Sedan är det dags för själva produktionen av innehållet. Enligt skolboken ska du producera en guide/rapport/case per steg i köpresan och alltid med Buyer Personan för ögonen. Med guide avser vi i det här fallen en fördjupande och förklarande text kring ett specifikt ämne. Något som din målgrupp verkligen kan ha nytta av i sin verksamhet.

Till respektive guide bör du även producera minst tre blogginlägg som kopplas till guiderna. Det är dessa blogginlägg som du sprider i sociala medier och som bli ingången för att hitta till dig. På så sätt kan du både bjuda in och samtidigt leda ditt lead längs med alla delar av köpresan. Kolla in skissen nedan som kan ge en bättre överblick över vad vi menar.

 

Såhär funkar Content Marketing i praktiken.

 

När vi körde igång med Content Marketing på Gaia kom vi igång rätt snabbt med innehållet. Mycket tack vare att det fanns en vilja och ett samtycke från hela organisationen att satsa på Content Marketing. Dessutom hade vi gamla presentationer, faktablad och texter som vi kunde damma av för att använda för Content Marketing. Det ska man inte vara rädd för!

SPRID I RÄTT KANALER

I takt med att du producerar och publicerar nytt content behöver du sprida det i aktuella kanaler. Utgå från din Buyer Persona och sprid ditt innehåll där hen uppehåller sig. Det finns statistik på vilka kanaler din målgrupp nyttjar, använd gärna den! Och testa även vilken tidpunkt som är bra att dela. Lär dig kanalen och vad som funkar var. Samma sak kan delas i olika kanaler men på olika sätt. I kombination med SEO och t ex nyhetsbrev ökar sannolikheten att din Buyer Persona ska få upp ögonen för ditt innehåll.

När din Buyer Persona har uppmärksammat ditt content och du har ledsagat hen vidare genom köpresan fram till steget att t ex ladda ner en guide så har du ett lead i din hand!

För Gaias del gjorde vi en uppdelning mellan de kanaler som vi ser som leadsgeneratorer och de som vi ser som arbetsgivarbyggande. Vi har märkt ett ökat följarantal och att vi får bra spridning på det vi publicerar. Folk ser och läser! Vilket är så himla kul och peppande. Vi har också ökat trafiken till vår hemsida – och på så sätt fått in ett antal leads.

Därför är Content Marketing både effektivt och charmigt

  • Det skapar intern stolthet
  • Du kan använda kapital (kunskap) som redan finns
  • Att hjälpa – och i det här fallet dela kunskap – är det nya sälj!
  • Du får mätbara resultat genom uppföljning av spridning, följare, webbbesök, leads, kunder, etc
  • Du bekräftar för dina nuvarande kunder att de har gjort rätt val
  • Du får utrymme att vara personlig och samtidigt professionell
  • Du stärker ditt arbetsgivarvarumärke!

CONTENT MARKETING FÖR DIG?

Jobbar du också med Content Marketing eller är du sugen på att komma igång? Hör gärna av dig till oss! Vi erbjuder allt från inledande workshops och Content Marketing-abonnemang, till t ex specialskräddade Content-filmer. Läs mer om hur vi på Gaia jobbar med content marketing.

Skrivet av

Charlotte Hulterstam

Marknadschef

Med den nya digitala utvecklingen är det lättare än någonsin att jämföra olika företag och deras produkter. Samtidigt förväntar sig dagens moderna människa en skräddarsydd digital upplevelse, där de själva står i centrum och har full kontroll. I takt med digitaliseringen har mitt fokus därför förflyttats till Inbound Marketing. Jag jobbar också med Employer Branding, planering och strategi, våra digitala erbjudanden och Gaias varumärke. Välkommen att kontakta mig!

Med den nya digitala utvecklingen är det lättare än någonsin att jämföra olika företag och deras produkter. Samtidigt förväntar sig dagens moderna människa en skräddarsydd digital upplevelse, där de själva står i centrum och har full kontroll. I takt med digitaliseringen har mitt fokus därför förflyttats till Inbound Marketing. Jag jobbar också med Employer Branding, planering och strategi, våra digitala erbjudanden och Gaias varumärke. Välkommen att kontakta mig!

Till toppen

Relaterat