“Digitalisering handlar om affärsutveckling och att hitta nya, bättre lösningar.”

2017-02-16

Alexandra Rolf

Projektledare & Kommunikatör

Nu stärker vi upp vårt team med ännu en digital strateg. Möt Magdalena Green, som med sin kompetens kommer att kunna hjälpa ännu fler av våra kunder med sin digitaliseringsresa!

Magda är digital strateg och ska här få möjlighet att med egna ord beskriva hur hon ser på sin roll och förklara vad ett digitaliseringsarbete faktiskt innebär. Ni kommer snart förstå varför hon är grym på det hon gör!

MAGDA, BERÄTTA VAD DU GJORDE INNAN DU HAMNADE HOS OSS PÅ GAIA!?

– Jag kommer närmast från Linköpings energibolag, Tekniska verken, där jag arbetat som ansvarig för digitala och sociala medier. Där har jag varit med och drivit en spännande och utmanande digitaliseringsresa med syfte att skapa mer relevant och intressant kundkommunikation, automatisera processer och förenkla kunderbjudandet.

– Under hela mitt arbetsliv har jag jobbat med information och kommunikation. I takt med att digitala och sociala kanaler blivit mer centrala för vår kommunikation har jag intresserat mig för hur mer ”traditionella” branscher kan nyttja de nya möjligheterna för att komma närmare kunden och underlätta för både kund och anställda.

VÄLKOMMEN TILL TEAMET! HUR ANVÄNDER DU DINA ERFARENHETER FÖR ATT FORMULERA EN DIGITAL STRATEGI?

– Tack, det känns jättekul att komma in på ett ställe där man får utrymme att diskutera och utveckla sina tankar och idéer! Gaia är en digitaliseringsbyrå som arbetar med hela kedjan som krävs för att skapa grymma digitala upplevelser, från utveckling och integration av affärssystem till användarupplevelsen och kreativa lösningar ut mot slutkund. Jag tror att mina erfarenheter från tidigare digitaliseringsprojekt och förändringsarbeten kan komma till nytta och komplettera den kompetens som finns idag. Jag har ju även suttit på andra sidan bordet och vet vad man uppskattar som beställare.

– I min roll är det viktigt att våga och hela tiden hitta sätt att vidareutveckla och testa nya saker för att hänga med, jag ser digitaliseringsarbeten som en ständig betaversion, man kommer liksom aldrig ”bli klar”!

HAR DU NÅGRA TIPS TILL DE SOM VILL DIGITALISERA SIN VERKSAMHET OCH SITT KUNDERBJUDANDE?

– När allt mer kundkommunikation blir digital blir det väldigt tydligt att verksamhetens alla bakomliggande processer och system måste hänga ihop. Det är så lätt att stirra sig blind på tekniken och hur man kan digitalisera de processer man har idag, men man måste vara beredd på ett stort förändringsarbete. Digitalisering handlar om affärsutveckling och att hitta nya, bättre lösningar som effektiviserar och underlättar för alla användare, anställda som kunder. Det gäller också att fortsätta blicka framåt och finna lösningar på behov man inte visste fanns.

– Det finns så mycket spännande att göra, för alla branscher. Det dyker upp nya möjligheter och idéer varje dag, det är det som gör den här tiden och det här arbetet så himla kul!

Till toppen

Relaterat