Digital­iseringen tvingar marknad & it att bli bästa vänner

2017-03-10

Åsa Scherling

Affärsområdeschef Digitala Upplevelser

Den traditionella reklamens tid är förbi. Nu är det istället smarta digitala tjänster som avgör om du lockar kunder eller inte. Marknadsföring har blivit en gemensam sak för marknad och it – och data som ger kundinsikter har blivit till guld.

Knivskarp konkurrens

Med ständigt uppkopplade konsumenter som kan handla från hela världen, blir konkurrensen knivskarp och det blir allt svårare att konkurrera med produkt, pris eller tillgänglighet. Samtidigt visar undersökning på undersökning att traditionell marknadsföring inte längre fungerar. Till exempel uppger hälften av svenskarna att de är negativa till reklam och 3 av 10 använder adblockers.

Vi måste förtjäna kundernas intresse

Det går inte längre att pusha ut budskap, utan nu måste vi få kunderna att vilja interagera med oss – på sina egna villkor. Vi måste förtjäna deras intresse genom att erbjuda värdefulla, smarta och snygga tjänster och service som underlättar deras vardag. Det räcker inte att bara erbjuda information. Kunder vill komma direkt till ett köp eller till rätt tjänst som passar just dem. De förväntar sig en skräddarsydd digital upplevelse där de själva står i centrum och har full kontroll.

Smarta digitala tjänster är morgondagens marknadsföring

Smarta digitala tjänster och service är morgondagens marknadsföring. Antingen det är en kommun som samlar smarta samhällstjänster på en och samma digital plats, ett parkeringsbolag som skippar parkeringsbiljetterna och istället erbjuder automatisk betalning, vårdbolag som erbjuder läkare via nätet och låter patienterna slippa såväl blanketter som väntrum eller en klädkedja som knyter ihop e-handel och butik, så att kunden t ex enkelt kan köpa på nätet och lämna tillbaka i butik.

Data om kunden har blivit guld

Att förstå kunden och hens behov, beteenden och förväntningar blir avgörande för att lyckas. Här blir data en riktigt guldgruva. Genom att samla in och analysera data från webbsidan, affärssystem, sociala medier mm, kan vi bättre förstå användarna och skapa ännu mer individanpassade erbjudanden och kundupplevelser. Först då har vi möjlighet att interagera med kunderna i rätt tid, på rätt plats och inte minst att faktiskt erbjuda något som är relevant och värdefullt för dem.

Marknad och it måste bli bästa vänner

För att nå hit krävs att marknad och IT blir bästa vänner och börjar tänka holistiskt kring företagets alla kundinteraktioner, vad som är värde för kunden och hur man kan erbjuda tjänster och fantastiskt innehåll som möter deras behov. På samma sätt måste samarbetet med sälj och HR stärkas. När vi har kunden i fokus och integrerar system för att skapa smarta, enkla och skräddarsydda kundupplevelser – då blir vi konkurrenskraftiga.

5 tips för framtidens marknadsföring

När marknad och it jobbar tillsammans kan vi skapa tjänster och service som lockar kunderna till oss. Då kan vi också erbjuda ett riktigt värde med tjänster som är enkla att både fatta och älska. Det är framtidens marknadsföring!

  • Skapa smarthet utifrån all den information som finns om kunden. Samla in och använd er data!
  • Knyt samman kontaktytorna – digitala såväl som fysiska – för hela kundcykeln. Nyttja digitala kanaler för att vara nära kunden.
  • Skapa tjänster som gör livet lättare för kunden. Digitala tjänster som är tillgängliga närhelst kunden vill.
  • Anpassa organisationen för digitalisering, både med resurser och kommunikation.
  • Testa, utvärdera, lär, justera. Testa, utvärdera, lär, justera.

 

Till toppen

Relaterat