Driv digital transformation med rätt kundfokus

2017-11-24

Lojala kunderelationer är en förutsättning i en alltmer konkurrensutsatt värld. Genom att möta kunden med riktigt bra, enkla och roliga tjänster kan du knyta kunden till dig och stärka banden. Det vinner både du och kunden på!

Microsoft har genomfört en rad intervjuer med 20 av ledarna hos några av Sveriges största företag. Där framkommer att det finns fyra olika fokusområden som de här ledarna anser nödvändiga att omvärdera för att lyckas med sin digitala transformation.

Rätt fokus i en konkurrensutsatt värld

Den första nyckelfaktorn är vikten av ett starkt kundfokus. Alla ser att lojala kunderelationer är en förutsättning i en alltmer konkurrensutsatt värld. Genom att erbjuda riktigt effektiva och kundanpassade upplevelser som underlättar vardagen för kunderna, finns det unika möjligheter att knyta kunderna till sig.

Här är en summering av deras synpunkter:

  • Dra nytta av dina insikter och erfarenheter från din egen verksamhet! De hjälper dig att fatta rätt beslut när du ska driva på utvecklingen av produkter och kundnära tjänster. Målet är att skapa meningsfulla och långsiktiga relationer där kunden har full kontroll över sin egen upplevelse.
  • Genom att nyttja kraften i BI, analys och visualisering, får du unika insikter i både kundens beteende och kundresa – och kan skapa specialanpassade erbjudanden.
    Läs gärna mer om vårt erbjudande kring BI, analys och insikt >>
  • Tveka inte att testa ny teknik som t ex Machine Learning, Artificiell Intelligens eller Mixed Reality för att leverera personliga kundupplevelser och på så sätt särskilja dig från dina konkurrenter.
    Läs gärna mer om vårt erbjudande kring Mixed Reality och AR >>

Gränserna suddas ut

Vi vill gärna sammanfatta de här punkterna med iakttagelser från vår egen verklighet. På Gaia ser vi att mer och mer kring kundresan blir digital – och det är tydligt hos alla våra kunder, även B2B-kunderna! I takt med att kundresan blir digital suddas gränserna ut mellan funktionerna för marknad, sälj, produktion, ekonomi, kvalité och logistik. Allt blir ett flöde. De verksamheter som lyckas få allt att hänga ihop, är de som är bäst i klassen. De kan nämligen erbjuda en sammanhållen och enhetlig kundupplevelse. De gör det mycket lättare för kunden att välja just dem som leverantör.

Kundanalysen är avgörande

När kundkontakten blir alltmer digital, är det också helt avgörande att förstå hur kunderna beter sig i de digitala kanalerna. Man måste samla och analysera sin data för att förstå sina kunders beteende. Och då menar vi data från hela kundresan. Sedan är det minst lika viktigt att agera på sina insikter, annars blir analysen förgäves.

Läs gärna mer om vårt erbjudande kring BI, insikt och analys >>

Produkt- och tjänsteutveckling som driver digital transformation

Nästa blogginlägg handlar om hur företagsledarna har gjort för att omvärdera sin produkt- och tjänsteutveckling. En avgörande faktor i en värld där värdekedjor och affärsmodeller är utsatta för en konstant omprövning och där kunderna uppvisar helt nya beteenden. En typisk effekt av den digitala transformationen.

Skrivet av

Charlotte Hulterstam

Marknadschef

Med den nya digitala utvecklingen är det lättare än någonsin att jämföra olika företag och deras produkter. Samtidigt förväntar sig dagens moderna människa en skräddarsydd digital upplevelse, där de själva står i centrum och har full kontroll. I takt med digitaliseringen har mitt fokus därför förflyttats till Inbound Marketing. Jag jobbar också med Employer Branding, planering och strategi, våra digitala erbjudanden och Gaias varumärke. Välkommen att kontakta mig!

Med den nya digitala utvecklingen är det lättare än någonsin att jämföra olika företag och deras produkter. Samtidigt förväntar sig dagens moderna människa en skräddarsydd digital upplevelse, där de själva står i centrum och har full kontroll. I takt med digitaliseringen har mitt fokus därför förflyttats till Inbound Marketing. Jag jobbar också med Employer Branding, planering och strategi, våra digitala erbjudanden och Gaias varumärke. Välkommen att kontakta mig!

Till toppen

Relaterat