Framtiden är ljus – om vi inte går i teknikfällan

2017-03-29

Magdalena Green

Digital strateg

Ett event om vår tids mänsklighet

Att slänga den senaste tekniken på våra problem och utmaningar är ingen hållbar lösning för att vinna kunden. Vi måste förstå människors beteenden, behov och förväntningar, ja, se över hela affärsmodellen. Fokusera på att hitta just vår nisch/affär, våga, testa och lösa vår utmaning – först då kan vi vinna striden om kunden.

Spaning från webbdagarna 2017

Webbdagarna gick av stapeln i Stockholm förra veckan, ett toppklassigt event som samlade 1 600 personer som på olika sätt arbetar med digitala kanaler. Men det är inte ett event som visar den senaste tekniken inom webb, det handlar om att förstå vår tids mänsklighet och de utmaningar vi står inför.

Har du koll på din affärsmodell?

Idag är ingen affärsmodell säker, alla kommer förr eller senare utmanas av digitaliseringsvågen och nya beteenden. Ashkan Fardost, expert på disruptiv teknik, satte fingret precis på denna fråga i sin presentation. Han gav bland annat musikindustrin som exempel, en bransch som har förändrats på grund av eller snarare tack vare innovation och digitalisering. ”Varför betalar jag 150 kronor för en plastskiva som ger mig 15 låtar, när jag bara vill ha två av dem? Varför kan jag inte betala 20 kronor för den upplevelsen”. Den frågan kan låta självklar idag när vi ser tillbaka på musikindustrin, men applicera den på er bransch, vad händer då?

Teknik och internet är ”bara” möjliggörare

Våra förväntningar begränsar ofta innovationen och utvecklingen. Men vi måste börja tänka om och nytt – och sluta göra som vi alltid gjort. Vi har klassiska exempel som taxibranschen och hotellbranschen som helt vänts upp och ner, inte för att tekniken finns utan för att affärsmodellerna gjorts om och tekniken och internet varit en möjliggörare. För att lyckas idag är kreativitet och mod en förutsättning.

Vilket kundproblem vill du lösa?

Så, återgå till er verksamhets kärna, vilket problem vill ni lösa för kunden? Bryt gamla silos och modeller, arbeta i mixade team och fokusera på kunden. Studera kundens beteende, dels i stora trender men även med hjälp av all data ni redan har om kunden. Så om vi bara är lite modigare och börjar experimentera och testa så kommer saker att hända. Om vi har målsättningen att få erfarenheter och lärdomar, då kommer vi inte misslyckas hur det än går. Så börja nu, innan någon annan tar affären!

Till toppen

Relaterat