Mia vill göra våra kunders idéer till digital verklighet!

2017-05-27

Mia Wassholm lyssnade på magkänslan och letade sig tillbaka till "Schlätta" för att ta sig an rollen som digital AD på Gaia, efter drygt 15 år i Stockholm.

Under karriären har Mia bland annat varit med och tagit fram tjänsten ”riktiga vykort”, kanske var det då längtan efter naturen som gjorde sig påmind. Hon är en early adopter när det kommer till design och program och har med åren samlat på sig erfarenheter som vi är glada över att hon kommer dela med sig av till både oss och våra kunder.

Hur är det att jobba med digital design?

– Jag kan inte föreställa mig att jobba med något annat, man får sån möjlighet att utrycka sig när man jobbar med design. Det handlar mycket om att lyckas få mottagaren att känna något. Designen ska ju stödja kommunikationen och är som bäst när den lyckas överraska på rätt sätt.

– Rutinerna för att utföra jobbet har jag redan på plats, vilket gör att jag kan lägga större fokus på att utforska nya spännande metoder i arbetet med kund. Genom design så kan jag visualisera och verkliggöra kundens idéer, det är roligt!

Hur har digitaliseringen påverkat din roll som AD?

– Den digitala världen har verkligen utvecklats under den senaste tiden, nu närmar den sig den fysiska verkligheten på ett helt annat sätt än tidigare. Förut försökte man få användarna att förstå hur digitala tjänster fungerade, men nu gäller det att se till att tjänsterna integreras i användarnas liv på ett helt annat sätt.

– Jag har alltid haft en digital inriktning och jobbade med UX och användarupplevelser redan innan det blev modeord inom branschen, men idag är det såklart viktigt att utgå ifrån användarna och anpassa design och flöden utefter deras vardag.

Vad krävs för att omvandla kundens idéer till grym design?

– Kunderna har blivit mycket mer kunniga vilket också gör dem till bättre och tryggare beställare. Det blir allt vanligare att de är ute efter ett långsiktigt partnerskap, vilket gör att man kan arbeta tillsammans på ett mer naturligt sätt. Kunden kan sin business och jag kan design, får vi tid och utrymme att smälta samman så når vi bäst resultat.

Jag tycker också att det är viktigt att vara en del av ett bra team, där man värderas som både kompetens och person. Det som lockade mig till Gaia var den positiva inställningen hos medarbetarna, om man ska skapa nya, digitala lösningar så funkar det inte att tänka ”det går inte”.

Skrivet av

Alexandra Rolf

Projektledare & Kommunikatör

Till toppen

Relaterat