Nu testrullar Gaia Public Transport med Östgötatrafiken

2019-11-05

I våras längtade vi efter att ta nästa steg och testköra och utvärdera prestandan i vår tjänst Gaia Public Transport på plats i Östgötatrafikens fordon. Nu har vi gjort det. Och så har vi åkt en massa buss.

 

Gaia Public Transport är en molnbaserad lösning som förser fordon i kollektivtrafik med realtidsuppdaterad information för skyltning och utrop i exakt rätt ögonblick. Dessutom finns ett förarstöd och allt som händer loggas och går att följa.

Vi har sett fram emot att testa vår lösning på riktigt. Gaia Public Transport har under hela året varit en av våra stora interna snackisar och ett projekt som varit spännande för vårt team att arbeta med.

Sedan några veckor tillbaka rullar tio bussar och vi har både följt bussarna på distans och åkt med på bussarna för att kolla allt från när ljudutropen görs till att de hörs tillräckligt bra och har en tajming som stämmer.

Vi har testat Gaia Public Transport med överkapacitet för att vara väl förberedda

Gaia Public Transport har testats med överkapacitet under flera månader för att vi skulle vara vara säkra på att systemet klarade de krav vi ställer på det. Vi har testkört lösningen i vårt lab på Gaias kontor i Norrköping och var väl förberedda för att ta nästa steg och testa på riktigt.

Under hösten har vi installerat och testkört vår lösning på befintliga fordon i trafik. Vi har tagit hänsyn till den utrustning som redan funnits ombord på testbussarna och det har fungerat riktigt bra trots att hårdvaran har varit av varierande standard.

För vår del har perioden med test i trafik inte innehållit några oväntade överraskningar. Vi har hittat och korrigerat några mindre fel, vi har tittat på och följt upp olika händelser och så har vi utfört planerade korrigeringar.

Gaia Public Transport test

Ett skojigt flöde av realtidsdata

Nils Lagnström som arbetar med teamet bakom Gaia Public Transport berättar att det har varit roligt att jobba med Östgötatrafiken och Gaia Public Transport.

-Det är lite extra skojigt att arbeta med något som bygger på ett flöde av realtidsdata och ett system som fått full last från början och tidigt behövt fungera på en hög nivå.

Nästa anhalt på den här resan blir slutleverans av lösningen, något som sker när den varit i drift i fjorton felfria dagar i följd. Därefter kommer den stora installationen i juni 2020 då det levereras 120 nya bussar som har hårdvara anpassad efter den lösning vi har byggt.

Till toppen

Relaterat