DIGITAL IN 2018 GLOBAL OVERVIEW

2018-03-07

Idag har över hälften av jordens befolkning tillgång till internet och i Europa är den siffran 80%.

Och det är inte bara antalet användare som ökar utan även tiden vi lägger på nätet. I Sverige lägger vi nästan sex timmar om dagen på internetanvändning, det ger oss en 26:e plats i världen av spenderad tid på internet. I Thailand lägger man hela 9 timmar och 38 minuter varje dag.

Siffrorna visar en tydlig ökning av användning av sociala medier. Globalt är det över 40% som använder sociala medier, i Europa är 50% aktiva användare. Och det fortsatt största nätverket är Facebook, på andra plats har vi YouTube.

Även mobilanvändningen fortsätter att öka, däremot minskar användandet av surfplattor med hela 13%. I våra mobiler har vi i snitt 80 appar installerade och spenderar cirka två timmar om dagen på dem. Bland våra appar lägger vi sju gånger längre tid på de som är byggda för smartphones jämfört med de som är byggda för webbläsare.

Idag är vi 1,8 miljarder människor som tillsammans spenderar närmare 1,5 biljoner dollar på e-handel, det är en ökning med 16% sedan förra året. Största kategorin är mode. Här måste förtydligas att detta gäller varor, lägger man till resor, digitalt innehåll och appar är summan troligtvis närmare 2 biljoner amerikanska dollar.

Detta är siffror som hela tiden förändras och skapar enorma möjligheter för oss som människor och företagare. Hur gör ni för att nyttja och anpassa er efter användarnas beteende?

Statistiken kommer från We Are Social och Hootsuit. De har gett ut en ny diger rapport som visar globala siffror för utvecklingen av internet, sociala medier och e-handel. Rapporten bryter även ned siffrorna på regional och lokal nivå.

 

Kontaktperson

Magdalena Green

Digital strateg

Enligt Magda handlar digitalisering om affärsutveckling och att hitta nya, bättre lösningar som effektiviserar och underlättar för alla användare, anställda som kunder. Hon poängterar att en digital strateg måste våga och hela tiden hitta sätt att vidareutveckla och testa nya saker.

Enligt Magda handlar digitalisering om affärsutveckling och att hitta nya, bättre lösningar som effektiviserar och underlättar för alla användare, anställda som kunder. Hon poängterar att en digital strateg måste våga och hela tiden hitta sätt att vidareutveckla och testa nya saker.

Till toppen

Relaterat