Digitala trender 2018 à la Gaia

2018-01-25

Framtidens digitala trender står skrivna i stjärnorna. Vi vill ändå sia om några trender som vi tror kommer att växa sig starkare under 2018.

Under 2017 låg digitalisering och digital transformation högt upp på agendan. Vi på Gaia delade  med oss av både inspiration och tips samt hjälpte våra kunder på sin digitaliseringsresa. Vilka framtidens digitala trender blir, står skrivet i stjärnorna, men här är några av de trender som vi tror kommer växa sig starkare under 2018.

Rörligt fortsätter att växa

Konsumtionen av rörligt innehåll fortsätter att växa. Idag kommunicerar de flesta genom rörligt på Snapchat, kollar instruktioner via YouTube och följer vloggare för att bara nämna några exempel. En utveckling som också gjort att allt fler sociala medier erbjuder live- och storyfunktioner. Under 2018 blir det företagens uppgift att steppa upp, inse och nyttja den potential som exempelvis VR och 360° erbjuder stora möjligheter.

Den fysiska butiken blir digital – på riktigt!

Retailbranschens digitala omställning har diskuterats länge. Det enorma utbudet har skapat en stenhård konkurrens, men under 2018 accelererar det till ett ”kniven mot strupen”-scenario i Sverige, där en framgångsrik digital strategi blir avgörande för retailföretagens överlevnad. Här gäller det att skapa schyssta kundupplevelser. När kampanjer och pressade priser inte längre funkar som konkurrensfaktor, tvingas företagen erbjuda mervärden genom digitala tjänster kopplade till sina produkter.

Ny teknik – från coolt till användbart

Ny teknik som tidigare varit svår och dyr, har genom artificiell intelligens och molntjänster blivit tillgängligt för den breda massan. Under ett antal år har vi imponerats av AR och sensorteknologi, men nu kommer trenden med coola prylar svänga över till mer användbara vardagsfunktioner. Den växande medvetenheten kring digitaliseringens inverkan gör att teknik- och it-drivna innovationssystem har bytts ut till mer affärsdrivna innovationssystem. Som i sin tur ställer krav på tekniken, istället för tvärtom.

Samtidigt resulterar utvecklingen i att det finns fler och nya kundrelaterade värden att mäta och analysera. Därför blir det också allt viktigare att använda sin data för att förstå hela kundresan. De företag som är duktiga på att dra slutsatser utifrån sin användardata kommer att kunna satsa på rätt optimeringsinsatser – och nyttja den nya tekniken till något som gör riktig skillnad.

Kina flyttar in

Vi svenskar har en förmåga att se oss själva som de som är först på bollen när det gäller trender och utveckling, men nu tvingas vi inse att vi är rejält omsprungna av det stora landet i öst. Kinesernas påverkan kommer att bli allt mer påtaglig då de går från att äga, till att mer aktivt börja styra även på våra marknader. Ett exempel är att de kinesiska plattformarna just nu flyttar in hos oss, vilket innebär att den som vill sälja något digitalt behöver anpassa sig till de kinesiska e-handelsmodellerna.

Botarnas tid är här

Allt fler arbetsuppgifter som idag utförs av tjänstepersoner kommer kunna ersättas av botar. Den här utvecklingen effektiviserar verksamheterna och ger välutbildad personal möjlighet att ägna sin arbetstid åt uppgifter där de får nyttja sin fulla potential. Kanske finns det arbetsuppgifter på din arbetsplats som lämpar sig för botar?

Häng med!

Vi är övertygade om att 2018 kommer bjuda på en mängd nyheter och vår trendspaning slutar inte här. Hoppas ni vill följa vår resa framåt i sociala medier och på webben. Som tack ska vi fortsätta bjussa på tankar och tips kring hur vi tillsammans rustar oss för den fortsatta utvecklingen!

Alexandra Rolf

Projektledare & Kommunikatör

Tack, jag kontaktar dig så snart som möjligt!

Kontakta mig

Till toppen

Relaterat