Pressmeddelande: GÖTA KANAL GÅR IN I EN DIGITAL ERA

2018-04-18

Nu ska Göta kanals slussar få nya semesterminnen att frodas. En ny digital destinationsguide ska locka, roa och förenkla för båtburna besökare, såväl som gäster till fots, cykel eller bil.

Den digitala transformationen gör sig kännbar i allt fler branscher. Guiden ger en samlad bild av kanalens hela utbud baserat på var du faktiskt befinner dig. Besökaren får information om turbåtar, boenden, cykel- och kayakuthyrning, kiosköppettider och restaurangmenyer. All information finns visuellt utplacerad i en digital karta. Det är digitaliseringsbyrån Gaia som ligger bakom guiden och den digitala plattformen.

Den nya destinationsguiden lanseras i en betaversion fredagen den 27 april i samband med att passagerarbåten Kung Sverker och en handfull andra båtar dockas ut från torrdockan i Motala.

”SLUSSA DIGITALT”

Under rubriken ”Slussa digitalt” presenterar anrika AB Göta kanalbolag grunderna i projektet och hur bolaget tänkt med den nya guiden där alla slags besökare enkelt och snabbt ska kunna navigera mellan båtavgångar, nöjen, restauranger och slussöppningar.

– Med snart 200 år på nacken är vi en fantastisk kanal med en unik historia. Nu kan vi med modern digital teknik tillgängliggöra och samla hela Göta kanals utbud, oavsett om du besöker oss över dagen, reser ombord på en av de klassiska kanalbåtarna eller vill skräddarsy 19 mil upplevelser, berättar Anna Adolfsson, marknadskoordinator på Göta kanalbolag som varit projektledare för guiden.

EN GUIDE ANPASSAD TILL DINA PERSONLIGA BEHOV

Den nya guiden gör det möjligt för kanalens partner och näringsidkare att dela med sig av sin mest aktuella och attraktiva information. Lika enkelt är det för besökaren att själv välja vilken information hen vill ta del av. Destinationsguiden finns både som wepplats och som app, med visuella kartor, tydliga ikoner och realtidsuppdaterad information.

KONKRETA EXEMPEL PÅ DE HESTASTE TRENDERNA

Det är det Linköpingsbaserade företaget Gaia som ligger bakom den digitala plattformen och destinationsguiden. Cecilia Sandqvist försäljningschef på Gaia, säger att guiden är ett tydligt sätt att illustrera många av de hetaste trenderna i branschen just nu.

– Tittar man på det här projektet så är det ett väldigt konkret exempel, och alla buzzwords är med. Realtid, IoT, digitalisering, molnplattform, digitala kartor, kognitiva tjänster, community-driven och ett anrikt företag som vågar ta steget att testa nytt och erbjuda digitala tjänster, säger hon. Men det håller inte att enbart fokusera på den senaste tekniken. Det viktiga är att nyttja den på ett sådant sätt att själva lösningen verkligen blir användarvänlig och tillför konkret nytta. Annars är det ogjort, påpekar Cecilia.

VÅGA TESTA!

– Att våga ta första steget är A och O. Idag handlar det om att skapa den allra bästa upplevelsen av en plats, produkt eller tjänst. Då måste man ta till de digitala finesser som finns för att vässa och lyfta en upplevelse. Inte minst med tanke på dagens användarkrav på användbarhet, närhet och snabbhet. Den här typen av projekt är en bra blåslampa för att öka värdet av Sveriges största byggnadsprojekt.

– Det vi framför allt drar nytta av i det här sammanhanget är en digital karta som får representera all information på ett lättbegripligt och överskådligt sätt. I botten finns vår molnbaserade digitala plattform Gaia Places, det innebär att all information presenteras i realtid.

BETAVERSION REDO ATT UTVECKLAS

Initialt väljer Göta Kanalbolag att lansera en första betaversion för att så tidigt som möjligt få input av användarna. Anna Adolfsson hoppas att såväl besökare, trafikanter, intressenter och partners vill bidra och utveckla guiden under resans gång. Själva grundsyftet är att den ska fyllas och underhållas med aktuell information.

– Vi vill få människor att redan nu börja testa och tycka till om vad som kan bli bättre. Det här är en betaversion där vi kontinuerligt kommer att utveckla upplägget och innehållet.

FÖR MER INFORMATION

Cecilia Sandqvist, Försäljningschef Gaia
010 331 99 67

Björn Götestrand, Head of Innovation Gaia
010 331 99 44

Anna Adolfsson, Marknadskoordinator AB Göta kanalbolag
0141 20 20 59

OM GAIA

Gaia driver digital transformation hos verksamheter som är redo för förändring. Med en kombination av strategi, analys och teknik utvecklar vi digitala lösningar som ger dig smartare affärer och riktigt schyssta digitala upplevelser.

OM GAIA PLACES

Gaia Places är en digital tjänst för platsbaserad kommunikation. Den är molnbaserad, interaktiv och fungerar i realtid. Konceptet är utvecklat för att du enkelt ska kunna kommunicera och interagera med alla människor som rör sig på din plats, oavsett kanal eller plattform.

gaiaplaces.se

LADDA NED APPEN

Göta kanals destinationsguide är gratis och kan från och med 27 april 2018 laddas ned där appar finns.

Charlotte Hulterstam

Marknadschef

Tack, jag kontaktar dig så snart som möjligt!

Kontakta mig

Till toppen

Relaterat