Smart analys är nyckeln till grymma resultat för marknad och sälj!

2017-11-22

Använder du web, sociala kanaler och AdWords för att öka leads och konvertering? Bra! Men, handen på hjärtat, har du koll på vad det ger? Här guidar vi dig genom tre steg som hjälper dig öka värdet och generera ROI på dina marknads- och säljinvesteringar.

Koll på läget

Idag börjar köpresan på nätet. Det innebär att marknads- och säljavdelningar har stor nytta av ett tight samarbete för att gemensamt generera leads och värdefulla avslut. Till vår hjälp har vi en mängd kanaler, såsom sociala medier, webbplatser, AdWords, appar och personifierade kundportaler. Frågan är bara: har vi koll på vad insatserna leder till? Använder vi kanalerna så att de förbättrar och effektiviserar vår affär? Och hur kan vi visa avkastning på våra digitala investeringar, alltså ROI?

1. Kartlägg hela kundresan

Dagens kundresor är komplexa och det ställer allt högre krav på samsynen mellan olika avdelningar såsom marknad, sälj, kommunikation och kundservice. Börja därför med att kartlägga hela kundresan för att få en övergripande bild av alla digitala touchpoints. Genom samsyn skapar vi delaktighet och förståelse för alla våra insatser plus ett gemensamt engagemang för att nå de uppsatta verksamhetsmålen.

2. Analysera smart

Genom digitalt marknads- och säljarbete får vi tillgång till stora mängder kunddata. Men hur analyserar vi den så att vi får insikter som hjälper oss att skruva och agera på våra insatser? Det är lätt att gå vilse i de stora datamängderna, så se till att sätta relevanta och mätbara mål med utångspunkt i syftet med er satsning. På så vis blir analysarbetet både bättre och effektivare.

Idag görs analysen ofta separat mellan olika kanaler och avdelningar. Var och en fokuserar på sin uppgift och sina mål, inte på helheten och den totala affären. Använd ett smart analysverktyg som ger dig en samlad och tydlig bild över alla beteendedata i dina digitala kanaler. Vi brukar rekommendera Microsofts Power BI och deras visuella dashboards.

Läs mer om vårt erbjudande kring visuell analys och Power BI >>

3. Kom till insikt – och agera!

Nu kommer vi till den viktigaste delen av arbetet. Den delen där vi faktiskt agerar på de insikter vi har fått. Tyvärr stannar ofta analysarbetet med ett konstaterande, ett avslut på ett projekt, istället för att informationen och insikterna kontinuerligt omvandlas till åtgärder och optimering.

Hela idén med analys är ju att man ska komma till insikt, agera och förnya. Först då kan analysarbetet ge riktiga resultat och först då kan vi visa på att de investeringar vi gör med pengar och jobb faktiskt leder till ROI. Dessutom kan vi motivera ökad budget för fler digitala satsningar!

Nyckeln till grymma resultat

Så, om du är smart när du gör din marknads- och säljanalys, det vill säga sätter relevanta mätvärden över hela kundresan, kan du få in riktigt intressant data som leder till riktigt bra insikter! Men de insikterna ger inget värde i sig om du inte väljer att agera på dem.

Därför rekommenderar vi dig att planera in åtgärdsarbete redan från början, så att du har utrymme att skruva på din webb, kampanj, content-plan eller kundportal även efter lansering. För då kan du verkligen agera på kundens faktiska behov och bevisa att det ni gör ger resultat.

I nästa blogginlägg kommer vi att prata om hur din smarta analys kan skapa engagemang i hela organisationen och vad du kan tänka på när du sätter upp dina mätbara mål.

Skrivet av

Magdalena Green

Digital strateg

Enligt Magda handlar digitalisering om affärsutveckling och att hitta nya, bättre lösningar som effektiviserar och underlättar för alla användare, anställda som kunder. Hon poängterar att en digital strateg måste våga och hela tiden hitta sätt att vidareutveckla och testa nya saker.

Enligt Magda handlar digitalisering om affärsutveckling och att hitta nya, bättre lösningar som effektiviserar och underlättar för alla användare, anställda som kunder. Hon poängterar att en digital strateg måste våga och hela tiden hitta sätt att vidareutveckla och testa nya saker.

Till toppen

Relaterat