Kampanj för ny flyglinje

Den 15 april 2016 öppnade BMI regional i samarbete med Lufthansa en ny reguljär linje mellan München och Norrköping Airport, med avgångar sex dagar i veckan. Vi på Gaia kom i kontakt med Norrköping Airport i samband med att de skulle lansera den nya flyglinjen.

Utmaning

En ny flyglinje behöver resenärer. Vi hade väldigt kort tid på oss från det att vi fått uppdraget tills dess att det första planet skulle lyfta och behövde därför hitta ett sätt att snabbt nå ut till de identifierade målgrupperna; privatpersoner och affärsresande. Tidigare reguljära linjer från Norrköping Airport har upphört, bland annat för att flygbolag ändrat strategi eller gått i konkurs, en lyckad lansering var därför viktig för flyglinjens fortsatta överlevnad.

Lösning

Vi på Gaia har hjälpt till med den övergripande idén och skapat konceptet och designkoncept för att lansera den nya flyglinjen. För att stärka flyglinjens attraktionskraft för både affärsresenärer och privatpersoner utvecklade vi ett koncept som inte bara lyfte München som slutdestination utan som också tog fasta på att man enkelt och smidigt kan ta sig vidare till andra storstäder eller semesterpärlor. Idén landade i att göra en kampanj i två delar, på så sätt kunde vi utforma budskap som skulle attrahera bägge målgrupper. Utöver idé och koncept så har vi också bidragit med planering och genomförande av kampanjen.

Del 1 

Müncheneizern

När ett känt resmål körs genom Müncheneizern så bildas ett Münchenresmål, tex Piccadilly München eller Himmelska Münchens Torg, en ordlek för att visa att man kan ta sig var som helst i världen via München. Utöver utformningen av kampanjspecifika budskap utformade vi också en kampanjsida med ett Münchenizertest, där resultatet enkelt kunde delas vidare i sociala kanaler. 

Del 2

Till eller via münchen

Vi valde att lyfta budskapet ”Till eller via München”, för att visa på möjligheten att, med Münchenlinjen som utgångspunkt, smidigt kunna kombinera flera resmål och även olika restyper under en och samma resa. Förhoppningen var att kunna attrahera en ny typ av affärsresenär, som väljer att kombinera sina resor i tjänsten med privata semestrar, så kallade bleisure-resenärer.

Resultat

Norrköping Airport överträffade sitt mål gällande antalet bokade resor för Münchenlinjen under den inledande perioden och den 27 mars 2017 utökade de med ytterligare en avgång mellan Norrköping och München varje vardag. Ett kvitto på en lyckad lansering och ett tydligt tecken på att BMI regional och Lufthansa fortsätter satsa på Norrköping!

norrkopingairport-3

“Vi vill mer! Vi har infrastrukturen och kompetensen för att kunna växa och utvecklas.”

Mari Torstensson, VD Norrköping Airport

Alexandra Rolf

Projektledare & Kommunikatör

Tack, jag kontaktar dig så snart som möjligt!

Kontakta mig