Digital guide lockar besökare till Lofsdalen

Fler besökare med ny digital guide

Orörd storslagen natur, i kombination med välskötta anläggningar för både sommar- och vinteraktiviteter, gör Lofsdalen till en attraktiv fjälldestination. Tillsammans har vi tagit fram en digital destinationsguide som förstärker känslan av ett resmål som är lika spännande året om. Välkommen till Lofsdalen!
Digital destinationsguide lockar besökare till Lofsdalen

Utmaning

I en digitaliserad värld ställs nya krav på besöksnäringen för att attrahera, bistå och tillfredsställa sina besökare. Lofsdalens förändringsprojekt, Master Plan 2.0, syftar till att göra destinationen mer attraktiv, inte bara att bo och leva på, men också att besöka året runt.

Som en viktig del i Master Plan 2.0 tog vi på Gaia fram en digital destinationsguide. Guiden ska bidra till att locka, underhålla och informera Lofsdalens besökare. Den innehåller en samlad och förhöjd kundupplevelse av hela destinationen och täcker både sommar- och vinteraktiviteter.

Lösning

Projekt Master Plan 2.0 kom till för att ta ett nytt grepp om hela destination Lofsdalen. Målet var att höja attraktionskraften genom att öka värdet av upplevelsen både inför och under vistelsen i Lofsdalen.

Till exempel rustar man upp de fysiska lederna samtidigt som lederna även har fått en "upprustning" på webben. Det innebär att besökaren kan uppleva lederna digitalt redan innan man är på plats. Alla aktiviteter, upplevelser och platser har inkluderats i den digitala destinationsguiden och som besökare får man alltid korrekt och uppdaterad information.

 

Den digitala destinationsguiden fungerar som ett verktyg för både besökare och Lofsdalens personal. Besökaren kan använda den inför sin resa, för att få en översikt och kunna planera sin vistelse, men också under sitt besök, då hen i realtid kan få information om allt från ledernas spårkvalité och restaurangers öppettider, till tips om aktiviteter och aktuellt väder.

För personalen blir destinationsguiden ett arbetsverktyg för att rapportera in realtidsstatus kopplat till exempelvis liftstörningar, stängda leder eller senaste pistningen.

Teknik

Kartan har stort fokus på både hemsidan och i appen, och är ett plugin som är byggt med ramverket Angular5 som grund. Kart-pluginet består av både en 3D-karta och en 2D-karta som är byggda med olika tekniker. 3D kartan använder isg av ThreeJS som motor för WebGL och 3D-grafik medan 2D-kartan använder sig av MapboxGL.

Hemsidan är responsiv och kan därmed även visas på mobilen. Appen är skriven i Xamarin Forms för att kunna bygga native appar till både iOS och Android med samma kodbas. 

 

Resultat

Med den nya digitala destinationsguiden har alla Lofsdalens verksamheter fått en gemensam kanal och plattform för att attrahera och informera sina gäster. Destinationsguiden täcker alla aktiviteter och nyheter, oavsett årstid. Den är lättanvänd och tydlig, både för näringsidkare och besökare.

Eftersom destinationsguiden tar ett helhetsgrepp om Lofsdalens alla erbjudanden, blir det väldigt enkelt för en besökare att förstå och få grepp om hela utbudet. Idag kan till exempel en vinterturist bli inspirerad att återvända även sommartid, eftersom alla härliga hikingleder finns tillgängliga även när man letar längdspår.

Nu ser vi fram emot att, tillsammans med Lofsdalen, fylla på både webb och app med ännu fler leder, funktioner och happenings! 

Master Plan 2.0 fortsätter 2018

Projektet Master Plan 2.0 pågår fram till september 2018 och under den kommande perioden kommer även en app till telefonen att lanseras som komplement till webbversionen av destinationsguiden. 

Björn Götestrand

Head of Innovation

Tack, jag kontaktar dig så snart som möjligt!

Kontakta mig