Mässkoncept för Siemens

Siemens Industrial Turbomachinery AB (SIT) i Finspång levererar gasturbiner som används för att producera elektricitet, ånga och värme på ett hållbart och kostnadseffektivt sätt, världen över. Med över 2700 anställda är SIT Finspångs och Norrköpings största privata arbetsgivare. Vi på Effekt kom i kontakt med Siemens i deras arbete inför mässan Finns i Finspång.

Utmaning

Målet med mässan Finns i Finspång är att lyfta fram det positiva med att bo och leva i Finspång. Siemens ville därför ha hjälp med att, på ett lättillgängligt sätt, lyfta samhällsnyttan med deras turbiner, så att de kunde bidra till att stärka den lokala stolthetskänslan bland mässans besökare.

Under förberedelserna för mässan skulle Siemens Sverige också starta upp ett nytt Instagramkonto, vi ville därför skapa en tillhörande kampanj för att göra målgruppen uppmärksam på detta.

Idé och koncept

I idéarbetet tog vi fasta på Siemens tagline ”Ingenuity for life” och ville därför låta känslan av uppfinningsrikedom genomsyra hela montern och den tillhörande kampanjen. Vi ville göra det enkelt att förstå på vilket sätt Siemens använder sig av den senaste tekniken i sina tillverkningsprocesser. För att få till interaktivitet och lekfullhet utvecklade vi också tävlingskonceptet ”Siemens vardagsgeni”, där Siemens uppmanade nya, smarta vardagsgenier att dela med sig av sina uppfinningar på Instagram.

Genomförande

Det blev ett samarbete mellan oss, Siemens, XMReality och Strong Expo för att få till samtliga delar för montern och kampanjen i stort.

Monter

Vi delade upp montern i olika stationer, där vi presenterade allt från 3D-printade prototyper av turbiner och information om Siemens verksamhet i Finspång till en station där besökarna tillsammans kunde testa på att samarbeta med hjälp av AR-tekniken (Augmented reality) som Siemens tekniker och experter använder sig av i sitt dagliga arbete – det blev en hit på plats!

Digital kampanj

Vi skapade en kampanjsida, www.vardagsgeni.se, där vi presenterade tävlingen närmare, gav förslag på smarta vardagslösningar och uppmanade personer att delta i tävlingen, genom att posta sina uppfinningar på Instagram med chans att vinna fina priser från Siemens. Kampanjsidan pushade vi för genom digital annonsering och i Siemens Sveriges digitala kanaler.

Ida Lilja

Creative Director

Tack, jag kontaktar dig så snart som möjligt!

Kontakta mig