Nu flyttar bilhallen in i vardagsrummet

Dagens kunder utför allt större del av sina köpresor på nätet. Det gäller även de som är på jakt efter en ny bil. Det är på nätet man kollar utbud, olika modeller, priskategorier och erbjudanden. Som kund efterfrågar man också nya sätt att uppleva bilen utan att behöva besöka den fysiska bilhallen.

EN MODIG AKTÖR INOM BILBRANSCHEN

Rejmes är en modig bilåterförsäljare som vill utvecklas i takt med sina kunder. Därför har man satsat på att skapa en digital bilhall som tillgodoser kundernas krav på tillgänglighet och utbud. Som ett led i detta har Rejmes byggt en studio för 360-fotografering med ambitionen att visualisera det digitala utbudet av nya och begagnade bilar på webben.

INTERAKTIVT INNEHÅLL SKAPAR KÖPSUG

Rejmes har utvecklat digitala funktioner som på ett enkelt, snabbt och ekonomiskt sätt fotograferar bilarna i 360 grader, både interiört och exteriört. Genom att kika på 360graders-bilderna kan kunderna skapa sig en mycket god känsla för bilarnas utseende och skick.

”Det här betyder att kunden kan sitta hemma i soffan och nästan känna doften av bilen”, säger Pär Stjärnberg, VD på Rejmes i Linköping. ”Vi vill att det ska vara enkelt för våra kunder att både köpa, sälja och äga sin bil. De interaktiva bilderna förmedlar en realistisk känsla och upplevelsen underlättar självklart köpbeslutet.”

”Vi har undre en längre tid sett att våra kunder efterfrågar digitala funktioner som 360graders bilderna och vi är helt övertygade om att det kommer att skapa fler affärer för oss”, berättar Johan Rundgren, Försäljningschef på Rejmes Norrköping.

EN DIGITAL BILHALL

Björn Götestrand, Head of Innovation på Gaia, beskriver hur 360-projektet är sprunget ur Rejmes vision om att vara ledande på begagnat-marknaden. Hela tiden har Rejmes haft som mål att skapa känslan av en digital bilhall så att man som kund ska kunna uppleva bilen på webben, innan man ser den på riktigt.

”Det vi ser nu, är att Rejmes inte bara ökar upplevelse- och servicegraden för sina kunder, dessutom sparar man mycket tid genom den automatiserade fotoprocessen”, berättar Björn. ”För personalen som fotar bilarna har det här visat sig vara ett enkelt och roligt sätt att hantera foton och information som dessutom är busenkelt att publicera på webben.”

TEKNISK INFORMATION

Genom att använda digital teknik för att styra en kamera, platta och kommunikationen mot en bildataplattform, så kan vi med ett enkelt knapptryck starta fotoprocessen. Fotografen behöver aldrig överföra bilder från kamera till dator, eller fundera över vilka bilder som hör till vilken bil – allt sköts per automatik. När bildserien är klar sköter den digitala plattformen de resterande stegen so i det här fallet handlar om att publicera information vidare till webb och externa säljkanaler.

Björn Götestrand

Head of Innovation

Tack, jag kontaktar dig så snart som möjligt!

Kontakta mig