En gammal affär i nytt format

Att köpa en begagnad bil är ofta en stor affär som innebär många frågor. Man googlar runt för att veta vilken typ av bil man behöver, vilka garantier som gäller och vilka slags försäkringar man behöver.


Precis som alla branscher utmanas bilhandeln av digitaliseringen. Nybilsbranschen utvecklas snabbt och du kan idag bygga och beställa din bil via mobilen. Men begagnataffären ligger lite efter i den digitala utvecklingen och här såg Rejmes chansen att skapa något nytt för att hjälpa och inspirera sina kunder.

Vi på Gaia fick uppdraget att tillsammans med Rejmes samla all deras erfarenhet och kunskap och digitalt guida kunden genom en trygg, smidig och lite smartare begagnataffär.

(Foto: Crelle Ekstrand)

Utmaning

År 2020 spås kundupplevelsen gå om både pris och produkt och bli en av de viktigaste konkurresnfaktorerna för ett varumärke. Här gäller det att förstå kundens behov och skapa relevanta tjänster. Idag görs 50–70 % av en köpresa digitalt, så det gäller därför att finnas där för kunden redan under de första stegen av köpresan.


Rejmes har varit bilåterförsäljare i sextio år och har därmed lång erfarenhet och stor kunskap i området. Vi på Gaia har haft glädjen att arbeta med Rejmes digitala närvaro under många år och tillsammans skapat många smarta tjänster för deras kunder och även effektiviserat deras interna processer.


Tidigare har fokus i deras digitala närvaro varit på själva bilen, så som märke, modell och utrustning. De kunder som kommer till Rejmes är ofta medvetna om vad just de vill ha. Med konceptet Rejmes Begagnat ville man nu nå en bredare målgrupp genom mer fokus på behoven och upplevelsen.
.

Uppdrag

Uppdraget var att hitta ett koncept som passar in i Rejmes nuvarande digitala närvaro men ändå är något nytt med mer hjälpande innehåll som är lättillgängligt, attraktivt och intresseväckande.

Innehållet ska svara på de frågor som dyker upp under hela resan, från att välja bil till att köpa och äga bil. Ett innehåll som gör Rejmes Begagnat till den självklara marknadsplatsen för den som letar begagnad bil. Självklart ska även det utbud och de fördelar Rejmes erbjuder när det gäller att köpa begagnad bil lyftas fram.


Visionerna och planerna för Rejmes Begagnat är stora, så webbplatsen måste byggas på en stabil plattform med en struktur som enkelt går att vidareutveckla.


Bildspråket ska ha fokus på upplevelsen och livet med bil, mer än själva bilen. Designmässigt ska det kännas nytt och modernt och ha en logisk struktur.

Lösning

Efter ett intensivt och kreativt samarbete med Rejmes lanserades konceptwebben rejmesbegagnat.se. Siten är byggd i WordPress där allt innehåll presenteras genom ett antal olika moduler med en tät koppling till dagens rejmes.se. Det är enkelt för redaktören att använda och har en struktur som är lätt att bygga vidare på.

Det är ett stilrent koncept med ett bildspråk där livet med bil är i fokus. Besökaren kan lätt hitta svar och få tips på frågor om hur man väljer bil, vad det kostar att äga en bil och hur man kan kännas sig trygg i en begagnataffär.

 

Magdalena Green

Digital strateg

Tack, jag kontaktar dig så snart som möjligt!

Kontakta mig