Varför och hur jobbar jag med Content Marketing? Del 1

2017-09-15

Har du funderat på att komma igång med Content Marketing, men har tveksamheter kring själva nyttan? Kanske det känns både övermäktigt och oöverskådligt? Det är fullt förståeligt. Här förklarar vi hur du sätter igång med Content Marketing och varför det är en så effektiv, mätbar och samtidigt charmig form av marknadsföring.

Vad är Content Marketing?

På Gaia körde vi igång med Content Marketing precis vid årsskiftet. Jag vill ändå påstå att vi sedan dess har gjort en ganska rejäl och intressant resa. But, first things first!

Content Marketing är en form av marknadsföring där själva innehållet består av information eller kunskap som målgruppen faktiskt vill ha. Content kan i det här fallet exemplifieras med: texter på din hemsida, blogginlägg, guider, kundcase, webinars, videos, bilder, vloggar, poddar, etc.

Varför Content Marketing?

Idag börjar köpresorna på nätet, oavsett om det handlar om B2C eller B2B. Därför krävs det att du också befinner dig där. Då är Content Marketing ett starkt verktyg och medel för att öka dina chanser till synlighet och erkännande. Dessutom är Content Marketing mätbart, till skillnad från många andra marknadsföringsmetoder.

I grund och botten handlar det om att dela all sin kunskap, erfarenhet och information digitalt för att:

  • Bygga förtroende och stärka sitt varumärke
  • Generera leads
  • Hjälpa kunden genom sin köpresa
  • Öka medvetenheten kring sin business

Hur funkar Content Marketing?

Du behöver gå igenom några steg INNAN du sätter igång med själva Content Marketingen:

1. Sätt upp mål

Sätt upp realistiska och mätbara mål – och börja gärna bakifrån, dvs:

  • Börja med att definiera hur många nya kunder/affärer du behöver för att nå din omsättning
  • Ange hur många leads du behöver för att det ska generera rätt antal kunder
  • Sätt sedan en siffra på den totala trafik du behöver för att generera ditt uppsatta mål för antal leads

Till exempel

  • Kunder: 5
  • Leads: 50
  • Trafik: 2000
2. Lär känna din målgrupp

För att verkligen träffa rätt hos din målgrupp måste du veta vilka de är, vilka problem och utmaningar de har och vilka slags lösningar de längtar efter. Det gör du enklast genom att skapa en BUYER PERSONA. Det finns mängder av mallar och exempel på hur du kan göra en sådan. Kolla gärna in Hubspot eller DoIdea. Det viktigaste är att du verkligen tar dig tid att sätta dig in i din kunds vardag.

På Gaia har vi alltid jobbat väldigt nära kunden. Det har gett oss ganska bra koll på våra målgrupper och hur de ser på utmaningarna för sin bransch. Så, i vårt fall handlade det mest om att sätta sig ned med säljare och konsulter för att få dem att faktiskt formulera exempel på pains (utmaningar) och lösningar.

3. Ta hjälp av kundresan

När du har koll på din Buyer Persona är det dags att du ritar upp kundresan. En kundresa kan enkelt uttryckt definieras i följande steg:

Med hjälp av infon från din Buyer Persona kan du sedan ha koll på vilka problem som sammanfaller med den första medvetandefasen, förstå din kunds olika ställningstaganden i övervägandefasen och fundera på vilka fakta och case kunden behöver för att fatta ett köpbeslut i köpfasen.  På så sätt kan du, genom att serva med rätt innehåll och vid rätt tillfälle, väcka intresse och leda kunden genom hela köpresan.

Vi ska ärligt erkänna att vi på Gaia började producera innehåll till alla faser på en gång. Det var blogginlägg, workshops och casebeskrivningar huller om buller. Vi var liksom så glada och stolta över att ha så mycket att dela med oss av, att vi inte strukturerade oss särskilt noga kring kundresan. Det ska bli bättring på det framöver!

Nästa steg – Content Marketing, del 2

I nästa blogginlägg kommer jag att gå in på de delar som utgör vardagen i Content Marketing, dvs hur du praktiskt går till väga för att bjuda på innehåll som är intressant nog för att locka till sig din målgrupp.

Stay tuned!

Content Marketing för dig?

Jobbar du också med Content Marketing eller är du sugen på att komma igång? Hör gärna av dig till oss! Vi erbjuder allt från inledande workshops och Content Marketing-abonnemang, till t ex specialskräddade Content-filmer. Läs mer om hur vi på Gaia jobbar med content marketing.

Kontakt

Kontakta vår digitala strateg och kommunikatör Åsa Scherling för mer information på 010 331 99 32 eller asa.scherling@gaia.se

Skrivet av

Charlotte Hulterstam

Marknadschef

Med den nya digitala utvecklingen är det lättare än någonsin att jämföra olika företag och deras produkter. Samtidigt förväntar sig dagens moderna människa en skräddarsydd digital upplevelse, där de själva står i centrum och har full kontroll. I takt med digitaliseringen har mitt fokus därför förflyttats till Inbound Marketing. Jag jobbar också med Employer Branding, planering och strategi, våra digitala erbjudanden och Gaias varumärke. Välkommen att kontakta mig!

Med den nya digitala utvecklingen är det lättare än någonsin att jämföra olika företag och deras produkter. Samtidigt förväntar sig dagens moderna människa en skräddarsydd digital upplevelse, där de själva står i centrum och har full kontroll. I takt med digitaliseringen har mitt fokus därför förflyttats till Inbound Marketing. Jag jobbar också med Employer Branding, planering och strategi, våra digitala erbjudanden och Gaias varumärke. Välkommen att kontakta mig!

Till toppen

Relaterat